Wednesday, October 6, 2010

~pEmbOhOngaN~




Tahukah anda bahawa 700,000 tahun dahulu, manusia melayari lautan dengan binaan kapal yang bagus?

Atau pernahkah anda mendengar manusia yang digelar sebagai ‘orang gua primitif’ memiliki kemahiran artistik dan pemahaman sebagaimana yang dipunyai oleh artis moden?

Adakah anda tahu bahawa Neanderthal yang hidup sejak 80,000 tahun dulu dan digambarkan oleh para evolusionis sebagai ‘manusia beruk’, juga mampu membuat alatan muzik, memperoleh keselesaan dari pakaian dan aksesori, dan berjalan di atas pasir panas beralaskan sandal?

Dalam segala kemungkinan anda mungkin tidak pernah mendengar fakta-fakta berkenaan. Sebaliknya, anda telah diberi tafsiran salah bahawa manusia tersebut adalah separuh manusia dan separuh beruk, tidak mempu berdiri lurus, kurang kemahiran untuk berkomunikasi dan hanya mengeluarkan bunyi dengusan yang pelik. Ini kerana dalam masa lebih daripada 150 tahun, kebanyakan orang seperti anda telah dihujani oleh keseluruhan penipuan ini.

Tujuannya adalah untuk meneruskan perjuangan falsafah materialis yang menafikan kewujudan Allah SWT. Menurut perspektif yang menyeleweng ini, alam semesta dan kebendaan adalah abadi. Dengan erti kata lain, ia tiada permulaan, dan juga tiada Pencipta. Asas yang kononnya saintifik untuk kepercayaan karut ini adalah teori evolusi.

Oleh kerana mereka mendakwa bahawa alam semesta tiada Pencipta, para evolusionis harus memberi penjelasan tentang bagaimana kehidupan dan sejumlah spesis lain wujud di bumi ini. Untuk tujuan itu, mereka menggunakan teori evolusi. Berdasarkan teori ini, semua kejadian dan kehidupan di alam semesta berlaku secara kebetulan. Sebahagian benda tidak bernyawa di zaman purbakala bercantum secara tidak sengaja lalu membentuk sel hidup pertama. Kemudian organisma terwujud hasil daripada ketidaksengajaan selama jutaan tahun ini. Dan akhirnya manusia wujud sebagai peringkat terakhir rantaian evolusi.

Sejarah awal manusia – yang dianggap hasil daripada perubahan secara kebetulan selama jutaan tahun, dan setiap satunya lebih mustahil daripada perubahan terakhir, telah diselewengkan untuk menyokong senario songsang ini. Evolusionis, yang sememangnya ketiadaan bukti-bukti kukuh, mendakwa bahawa asal sejarah manusia adalah seperti berikut: Bermula seperti bentuk kehidupan lain, berlangsung daripada organisma purba hingga kepada manusia yang dipercayai perkembangan paling maju berbanding yang lain. Oleh itu, sejarah manusia kononnya berkembang daripada komuniti primitif kepada masyarakat bandar yang moden.

Hakikatnya, anggapan ini sama sekali tidak mempunyai sebarang bukti. Ia juga menggambarkan sejarah manusia seperti yang didakwa oleh falsafah materialis dan teori evolusi.
Para saintis evolusionis – dalam usaha mereka untuk menyokong proses evolusi yang dianggap bermula daripada sel tunggal kepada organisma berbilang sel, kemudian daripada beruk kepada manusia – bukan saja telah ‘menulis’ semula asal-usul manusia, bahkan juga ‘mencipta’ era khayalan seperti ‘Zaman Orang Batu’ dan ‘Zaman Batu’ untuk menjelaskan cara hidup ‘Orang Primitif’. Evolusionis, yang percaya pada kepalsuan bahawa manusia dan beruk berasal daripada moyang yang sama, telah memulakan usaha dalam kajian baru demi membuktikan dakwaannya. Untuk itu, mereka meneliti setiap batu, atau mata panah, atau mangkuk yang ditemui semasa penggalian arkeologi. Walau bagaimanapun, gambaran ‘manusia beruk’ duduk di dalam gua yang gelap sambil berpakaian berbulu serta tidak mampu bercakap dengan baik, semuanya adalah rekaan semata-mata. Orang primitif tidak pernah wujud, begitu juga dengan Zaman Batu. Semuanya adalah pembohongan evolusionis dengan sebahagian bantuan media.

Dakwaan para evolusionis telah diruntuhkan sepenuhnya oleh perkembangan terbaru dalam bidang sains – terutamanya dalam ilmu biologi, paleontologi, mikrobiologi, dan genetik. Pendapat bahawa masing-masing spesis berubah menjadi ‘versi terbaru’, telah dibuktikan salah.

Manusia juga tidak berkembang daripada makhluk beruk. Manusia sememangnya adalah manusia sejak kewujudan mereka lagi, dan mempunyai peradaban canggih sehingga ke hari ini. Maka, ‘evolusi sejarah’ juga tidak pernah terjadi.

Saturday, August 7, 2010

~Air-cond~


~Dalam perjalanan ke PD~melalui Lebuhraye SPDH~10.30pm~

mUis : Lan..sejuk ar..

Lan : nak wat macam ner?aku pun sejuk gak...

mUiS : ko adjust la skit lan..sejuk sangat ni...

Lan : ko la adjust..aku maner tau....

mUiS : aku dah carik da punat die tak jumper ar...

Lan : punat aper?

mUiS : Air-cond..nak kasi tak sejuk...

KUK!!!

Lan : kepale bana ko!!kite naik moto la syaiton!!!

(tangan lan merah sebab luku helmet aku)



Thursday, August 5, 2010

-Izz Qalisya Soffea-

Kejayaan bukanlah suatu misteri yang tidak terungkap. Malah sekiranya seseorang itu telah melakukan sesuatu perkara maka orang lain pasti mampu melakukannya juga. Kita mungkin tidak bercita-cita terlalu tinggi seperti Datuk Azhar Mansor yang berlayar di lautan luas seorang diri; atau seperti Datuk Abdul Malek yang berenang merentasi Selat Inggeris; atau seperti Shalin Zulkifli yang menjadi ratu bowling negara; atau seperti Yap Sui Lin yang mendapat 16A dalam SPMnya.

Tetapi janganlah pula sekadar selesa dengan pencapaian yang biasa hingga tiada apa yang boleh dibanggakan oleh kita atau yang boleh diceritakan kepada anak cucu kita nanti. Sekurang-kurangnya, kalau kita sebagai pekerja maka berusahalah untuk menjadi pekerja yang cemerlang hingga menerima anugerah dari majikan. Kalau kita seorang usahawan binalah empayar perniagaan kita yang mampu diwarisi oleh anak cucu. Kalau kita sebagai seorang pelajar belajarlah dan berusahalah hingga sampai ke peringkat yang tertinggi.

Kejayaan bolehlah ditakrifkan sebagai pencapaian seseorang menepati matlamat atau sasaran yang telah ditetapkan olehnya. Oleh itu kejayaan adalah suatu bentuk yang subjektif dan relatif dengan individu itu sendiri. Bagi seseorang usahawan, memperolehi pendapatan RM10,000 sebulan itu adalah menepati sasaran awalnya dan baginya ia adalah satu kejayaan. Tetapi RM10,000 ini mungkin suatu kegagalan bagi usahawan yang pada kebiasaannya mampu menjana pendapatan RM50,000 sebulan. Apabila kita tiba ke matlamat yang telah ditetapkan kita mula rasa selesa. Setelah beberapa ketika kita rasa tiada apa lagi yang mencabar di tahap tersebut. Kalau kita terus berada dalam zon selesa itu maka lambat laun kita akan gagal kerana orang lain sudah semakin maju. Oleh itu perlu bagi kita setelah mencapai satu sasaran, kemudiannya mencabar diri untuk maju ketahap yang seterusnya pula. Berikut adalah beberapa langkah yang boleh diambil untuk cabar diri bagi terus maju dalam kehidupan.


1. Letakkan Sasaran Yang Tinggi

Apabila satu matlamat dicapai maka teruslah menetapkan matlamat baru yang lebih tinggi lagi. Misalnya, dulunya sebagai seorang pelajar kita sering dapat nombor yang tercorot dalam kelas maka letaklah matlamat untuk meletakkan nama kita dalam 10 pelajar terbaik. Cabar diri untuk berusaha bersungguh-sungguh mencapai sasaran itu. Kalau satu hari kita berjaya merealisasikannya, maka mula letakkan sasaran baru untuk jadi pelajar nombor 1 pula. Kalau kita seorang usahawan maka letakkan sasaran untuk mengembangkan perniagaan kita ke seluruh pelusuk negeri bukan sekadar berniaga setempat sahaja. Kalau sasaran itu dicapai, cabar diri dengan sasaran baru untuk mengembangkan perniagaan ke seluruh negara dan tidak mustahil selepas itu sampai ke peringkat antarabangsa pula. Sasaran yang tinggi ini sentiasa membuatkan kita memandang ke depan. Hasilnya, tanpa kita sedari kita semakin hari semakin maju dalam bidang yang kita ceburi tersebut.

2. Cemburu Dengan Kejayaan Orang Lain

Lihat mereka yang lebih berjaya dari kita. Kalau orang lain boleh kita juga boleh. Untuk maju kita mesti cemburu dengan kejayaan orang lain dan cabar diri kita untuk berusaha lebih dari orang lain. Kalau kita tidak tahu bagaimana mahu melakukannya maka belajarlah dari mereka yang telah berjaya. Buka mulut dan bertanya. Jangan sekadar berdiam diri kerana tiada apa yang berlaku kalau kita tidak bertindak. Baca kisah-kisah kejayaan orang lain, hayati bagaimana mereka menghadapi cabaran dan menyusuri liku-liku kepayahan sebelum nama mereka tersohor. Sikap cemburu dengan kejayaan orang lain ini mestilah ditanam untuk membentuk suatu persaingan yang sihat bukannya cemburu yang membawa kepada sifat dengki dan irihati yang membuatkan kita mengambil langkah-langkah buruk menjatuhkan saingan kita.

Perasaan cemburu ini patut terbit lebih-lebih lagi apabila mereka yang lebih lemah, lebih muda, dan kurang upaya dari kita mampu mencapai satu pencapaian yang luar biasa.

Saudara Abdul Halim, seorang yang kudung kaki dan tangannya tetapi boleh belajar masuk universiti, keluar sebagai akauntan, buka syarikat sendiri dan pernah terima anugerah daripada PM Malaysia. Tak cemburukah kita?

3. Elakkan Dari Sikap Cepat Puashati

Sikap cepat berpuashati adalah penyakit yang menghalang diri kita untuk terus berjaya. Apabila kita sudah meraih pendapatan RM10,000 sebulan kita mula rasa selesa dan kita berkata, “Aku ni kira oklah, berapa kerat sangat orang yang meraih pendapatan lima angka sebulan. Sekurang-kurangnya dah ada rumah sendiri berapa ramai lagi orang yang tidak mampu beli rumah. Kira ok lah aku ni… ”. Sikap puashati beginilah yang membuatkan kita berhenti untuk berusaha dan mencipta kejayaan yang lebih besar lagi. Kenapa tidak kita ambil contoh orang yang lebih berjaya dari kita? Kenapa sering membandingkan diri dengan orang yang lemah dan kurang dari kita? Bandinglah dengan mereka yang lebih berjaya, yang memiliki bangunan sendiri, yang menjadi jutawan, yang berkereta mewah, yang memiliki rumah-rumah untuk disewakan dan sebagainya maka barulah tercabar bahawa kita belum lagi OK! Jadi, usah lagi berpuashati dengan pencapaian kita kerana setiap kali kita berjaya maka kita pasti boleh pergi lebih jauh lagi.


4. Soal Diri Dengan Soalan Positif

Untuk berjaya, soal diri dengan soalan-soalan yang positif. Misalnya, soalan-soalan seperti berikut hanya membawa diri kita untuk merasa lemah dan tidak berdaya:

Kenapalah aku gagal?
Mengapa nasib aku sentiasa malang?
Kenapalah orang semua tak suka aku?
Apalah nak jadi dengan aku ni?

Sebaliknya soalan-soalan berikut pula akan membuatkan kita berfikir, mencabar diri dan membolehkan kita mengumpul kekuatan untuk atasi setiap halangan.

Apa yang belum aku lakukan lagi?
Bagaimana aku nak tingkatkan 20% lagi pendapatan aku bulan depan?
Apakah kelebihan diri aku yang belum aku bongkar lagi?
Dimana aku nak dapatkan ilmu pengetahuan dan kemahiran untuk maju dalam bidang ini?
Siapa yang boleh bantu aku?

Jadi kita tidak berjaya kerana bertanyakan soalan yang salah kepada diri kita. Oleh itu berhati-hatilah dengan suara hati. Nilai betul-betul soalan yang kita tanyakan pada hati kita adakah ia akan mencabar kita untuk terus maju atau hanya melemahkan kita.

5. Tingkatkan ‘Standard’ Anda

Untuk berjaya kita kena cabar diri untuk tingkatkan ‘standard’ kita. Misalnya, kita berkata pada diri kita bahawa tidak ‘standard’lah untuk selama-lamanya jadi kerani, 5 tahun dari sekarang mesti nak jadi pengurus pula. Tidak ‘standard’ lah untuk selama-lamanya bekerja dengan orang, 10 tahun dari sekarang mesti jadi bos pula. Tidak ‘standard’ lah selama-lamanya dapat markah ‘C’, 3 bulan dari sekarang aku mesti dapat ‘A’ pula. Tidak ‘standard’ lah asyik bawa kereta Jepun aje, 5 tahun dari sekarang aku mesti nak bawa kereta Jerman pula. Tidak ‘standard’ lah untuk berumah teres sahaja, 10 tahun dari sekarang aku mesti nak ada rumah banglo pula.

Tujuannya bukan untuk menunjuk-nunjuk atau untuk takbur tetapi untuk membuatkan kita mahu berusaha lebih gigih lagi demi memenuhi tuntutan hidup kita yang mengikut ‘standard’ baru itu. Lagi pula kita tidak melafazkan kata-kata itu kepada orang lain tetapi kita tujukan kata-kata tersebut hanya kepada diri sendiri sebagai satu bentuk cabaran.

Perlu diingatkan bahawa kita hanya boleh hidup dalam ‘standard’ yang lebih tinggi hanya setelah kita berjaya merealisasikan pendapatan yang mampu menampung ‘standard’ tersebut. Jangan pula menjadi orang yang papa asal bergaya.

Malah Islam sendiri tidak menghalang umatnya untuk hidup selesa apabila punya kemampuan. Asal sahaja keselesaan itu tidak menghalang kita untuk terus menjadikan hidup ini sebagai suatu ibadah yang mengningkatkan lagi keimanan dan ketaqwaan kita. Oleh itu, teruslah cabar diri untuk berjaya dalam hidup kita.



Tuesday, July 13, 2010


Semalam : 13/07/2010~06:32pm

(o_O) : Oit..lapa ar....

( ^.') : Berenti la Asraf Cafe tu..pekene roti..

(o_O) : oooooOOoo...syok gak tu...

Parking kerete...betul2 depan kedai mamak.....port sebelah table aweks~(takde niat pepe hokeh!!)

(-'-) : Baiya apa mau minum...

( ^.') : Apa ada...

(-'-) : Suma ada...

(o_O) : Timing Belt Kancil ada ka?

(-'-) : Sudah habis la baiyya...

Bwahahahaha...ko ni mamak..tak paham cakap jela tak paham..aduhai....

Saturday, June 19, 2010

~PreMeLodi sAtu~
Bangun tido badan masih malas malas, kalau boleh nak tido terus sampai besok pagi.
Kipas putar perlahan, sejuk sejuk terasa melilit tubuh. Cahaya matahari masuk sikit sikit terlepas kawalan langsir biru. Cahaya yang sedikit menceroboh ruang tamu, menjadi tetamu.

Tangan tekan butang On di TV.
Siaran bosan stesen yang mahal. Berjaya atau tidak, bolos saja dinding itu.
sepuluh kali episod pun benda sama macam tahun lepas.

Amik remote tekan cari chanel lain.
Tekan tekan tak tukar, tekan tak tukar, tekan butang lima masih Bolos saja dinding itu.
Tekan Butang 3 juga bolos saja dinding itu.

Takkan bateri habis kot..
*pap* *pap* ketuk remote kat tangan.

"Woi bodoh! itu kalkuator aku la!"

"Arr!"


~PreMeLodi dUa~
Muis dapat sekolah asrama. Esok Muis akan mendaftar sebagai pelajar baru. Muis datang dari kampung. Hari ni Muis tumpang rumah Pak Cik, Pak Cik yang akan tolong daftarkan Muis ke asrama esok. Bapak dah balik awal pagi tadi sebab lembu kat kampung petang petang nak kene bagi minum.

Suasana rumah ni asing bagi Muis. Ekon sejuk.. Kat Kampung takde ekon.. Kalau nak merasa ekon bile time nak raya beli baju baru kat Pusat Pakaian Kim Wah je.

Lepas amik wudhu Muis masuk bilik solat, Pak Cik tengah tunggu Muis untuk berjemaah.
Pak Cik tengok Muis.. Muke Muis basah lagi, Wudhu belum kering. Muis gugup gugup segan. Pak Cik Rasa Pak Cik kene test Muis dulu.

Pak Cik : Muis, solat Magrib ni berapa rakaat?
Muis : Kalau di N.Sembilan 3 rakaat, Melaka ni tak tau la berape.

Thursday, June 17, 2010




"Aku selalu bercereka,
Tentang indahnya hidup mereka,
Aku selalu berkhayal,
Andai aku juga rasa"

"Tapi aku juga indah,
Kalau yang kau pandang bukan hakiki,
Aku juga layak tersenyum,
Jika di izinkan untuk aku menyanyi,...
........tetap indah walaupun bukan untuk aku"

"Sabarlah kawan, belum habis kau berjalan satu alam,
Senyumlah teman atas bijak kau mencoret pengalaman"

"Aku takkan ketawa dalam hiruk-pikuk bongkakmu,
tapi cuma tersenyum dalam tenang,......
...tenang kalam yang takkan kau dengar"

- ( ^,')~ tembak aku lagi sekali
3.40 pm/17 Jun 2010/lapar~~...

Monday, May 3, 2010

~ teguh ~




~ aKu~ bukan atas semue sebab aku faham~tapi aku tahu aku pernah tahu~ dan aku ingat yang aku tahu~terngadah dulu aku simpan untuk lopak yang datang biar tak terbungkam biar tak terbenam sampai acup fikir akal~

Alhamdulillah akal aku bukan sejengkal~ permainan dulu dah penat aku layan~ kalau datang sekali lagi pun aku tetap senyum~sebab aku~ tahu aku pernah tahu~

-time Mufid (adik aku paling kecik) darjah 1-aku belikan die jam tangan baru-

aKu : ok tak jam tu?

Upid : okey la..cantik sebab die ade nombor

aKu : Upid dah belaja tengok jam kan kat sekolah

Upid : -pandang aku, senyum- Dah!! cikgu ajar sampai pukul doblas.

aKu : Ok...kalo ikut yang cikgu ajar skang pukul beraper?

Upid : -pandang jam kat tangan, senyum- lagi 5 minit nak sejam.

aKu : erk!!bape no tepon cikgu ko!!?

~kite tak tau pae yang die fikir n jangan kite fikir kite tau ape yang org lain fikir~

~ ( ^.') ~




~ sOri~wA tErbAng tIngGi sAngAt~wA inGat sELamAt~ Lupe laK wA sAper ( ^.')y ~
-aKu mAkan aPe yAng lAyak-

Friday, April 30, 2010

~Harge~



Aku : Satu ni berapa dik?
Kedai : Dua ringgit.
Aku : or,, semua barang kat sini dua ringgit ye.
Kedai : Tak, satu barang je dua ringgit.
Aku : or macam tu,, barang mana yang dua ringgit tu?
Kedai : Semua ni la....

~Rumah kosong jangan anggap tak berisi..biar nampak bodoh tapi dalam tegak berdiri si Maulana yang akur~biar terbukak satu persatu jendela melepas amarah yang bertuhankan sitanduk..biar putih segala isi~aku bukan taksub tapi aku gemar bercereka tentang kamu yaitu aku~

Friday, April 9, 2010

Lahir Kamu




LAhir aku bukan untuk aku~...bukan untuk d-_-b

Tadi call abah...trut trut....

Abah : helo....

Aku : Assalammualaikum abah...

Abah : Walaikum salam...

Aku : abah sihat?

Abah : Sihat...

Aku : Abah wat pe tu?

Abah : Tengah cakap ngan ko la..

Aku : erk...ok....

Sayang abah

Thursday, February 18, 2010

~Tekan Petak~


Esok bukan hari ini..Yang layak kau canang seluruh petala untuk diratah mawas kalbu walhal memang tidak sedikit layak pun untuk kau kerling….esok bukan hari ini yang konon sentiase terselit lohong bermegah walhal kau tahu belum tentu esok itu untuk engkau…heh!!...belum lagi kenal siapa engkau sudah dijunjung hebatnye engkau walhal kau tahu engkau sendiri pun bukan untuk engkau…berani tuntut itu ini untuk bermegah walhal diri sendiri pun takut nak terngadah walhal kau tahu…martabat itu bukan untuk engkau..

Peluru jangan kosong kalau berhajat nak makan besar…Lafaz jangan tergantung kalau mengidam nak senyum lebar….jangan Hedonisme Ampuh itu yang kau sanjung…..

~Untuk aku lagi~Cis!!~

Wednesday, February 17, 2010

~Aduh~



11.35pm..Perjalanan pulang dari kampung..memandu 80km/h dari Bukit Putus..Lampu depan tak buleh High Beam..Muis n Apek sangat lapar..


Muis : Poit..kite singgah McD Senawang la...

Apek : Kenape mesti senawang?

Muis : Nak makan kasut?

Apek : Eleh...terkenang la tu..yela..

Parking kat tempat OKU.....Lock pintu..pegi kaunter...

Kaunter : Ye Adik nak ape?

Apek : Nak makan...

Kaunter : Erk....nak order ape?

Apek : Bagi Big Mac set Combo eah kak..

Kaunter : Nak Medium ke large?

Apek : Dah name pun Combo..

Kaunter : erk...ok2...(Pandang Muis) Adik lak nak aper?

Muis : Nak makan jugak...

Kaunter : (Tarik Muke)...order la..(nada berubah skit)

Muis : Leks la...Bagi saye Chicken Mc Nuget yang 6 ketul punye...tak mau set...

Kaunter : Air?

Muis : Air Love You..haahaha..nak Milo panas..tak mau ais

Kaunter : Makan sini ke?

Muis : Ade ke orang makan kat kaunter? Kitorang nak makan kat table saner...(Tuding jari ke meja paling hujung)

Minah kaunter tarik muke terus pegi siapkan order....pas kat Muis ngn Apek...Muis ngn Apek pegi makan kat table paling hujung...

1 Jam.....

Muis : Pek...tolong pangil minah kat kaunter tadik jap..

Apek : Apasal..?

Muis : Panggil Jek la..

Apek : Ok jap...

Minah Kaunter datang.....(Muke masam berbaur amarah)

Minah Kaunter : Ye?

Muis : Kire sume sekali berape kak...

Malam tu Apek gelak dengan nada yang paling kuat..dan Muis balik rumah dengan baju basah..kene simbah milo panas yang dah tak panas tapi tetap tergelak sampai Port Dickson..

Tuesday, February 16, 2010


-muar-
~

~Hari2 tersenggut....pikir mane lagik semangat nak dipungut... Makin susut akal bile teringat ape yang tak disebut..serabut..macam ribut..nak biar?..erm...biar la...~ semput

Wak Kolan
Wak Kolan
put,put,put,bujang semput,bia serabut jnji jiwa xreput..xkn suma kao nk sebut?kn DIA tentukn mner yg patut..aper nk serabut....?put,put,put....oi,oi!dilarang kentut!!


Mohd Mu'aiz Bin Salamat
Mohd Mu'aiz Bin Salamat
ahaks! but calibut otak serabut, susun jiwe belum lagi tersangkut, bukan mengharap sume nak direbut, cume kadang2 nak dapat yang dikaut, belum tentu dapat, belum tentu tersangkut, but calibut wa bukan karam kat laut tapi semangat makin susut..but calibut usus tercabut..


Wak Kolan
Wak Kolan
kuikuikui,ptui..kiter jln mner ader btoi,pelan2 kayoh br sempoi,tp kot nk tggu sume golek,tggu roy jd boroi...


Mohd Mu'aiz Bin Salamat
Mohd Mu'aiz Bin Salamat
tau tape.roi kalao bimbing insyallah buleh semangat.lepas tu golek..hahaha...aku bukan ajak ko begolek..tapi teringat pepatah orang moden..." Tertongeng tak nampak pungung, Terngaga tak nampak lidah"....ape nak takot..kite kan ade DIE..surrrrrr..meluncur di pokok kaktus..


Wak Kolan
Wak Kolan
kite kan ade DIE?mmg la,ajal maut mner kte tau..kite kn ader DIA..hoh0..meluncur di pokok petai..kaktus bahaya...


Mohd Mu'aiz Bin Salamat
Mohd Mu'aiz Bin Salamat
bahaye skang ni tak leh jangke..so lagi bek prektis dulu..kurang2 bile orang nak cong kite buleh beta "Ape lu pikir wa tatau bende ni banyak duri?"


Wak Kolan
Wak Kolan
btl gak kn...at least utk kali ke2 kter kebal ckit rs duri2..ha...ay0k...


Mohd Mu'aiz Bin Salamat
Mohd Mu'aiz Bin Salamat
kali ke 2?bile 1st?

Mohamed Redzuan Zain
cuba jadi mata duitan.. sekurang kurangnya dapat kita lupakan.. segala yg amat menyakitkan.. biar org mengata bukan2.. janji kita happy sakan.. cuma nasihat abg wan.. jgn sampai jd setan...


Mohd Mu'aiz Bin Salamat
Mohd Mu'aiz Bin Salamat
abg wan : kitorang nak enjoy umpama setan jek buleh?hehehehe....


Mohamed Redzuan Zain
Mohamed Redzuan Zain
umpama jin xpe lg.. jgn umpama setan...


Mohd Mu'aiz Bin Salamat
Mohd Mu'aiz Bin Salamat
ok2..jin ok gak..wakakaka..kalo macam jin rasenye kitorang dah lamer lulus kot..


Mohamed Redzuan Zain
Mohamed Redzuan Zain
sebaik baik jin,sejahat jahat manusia.. camne blh lulus...


Mohd Mu'aiz Bin Salamat
Mohd Mu'aiz Bin Salamat
kitorang berkelakuan yang paling jahat giler!!!wakakakaka..kitorang kutok pencurik ayam..lepas tu bayangkan pencurik ayam tu curik ayam lain..lepas tu die curik lagi..curik lagi...curik lagi..erk...?buleh kan macam tu?


Mohamed Redzuan Zain
Mohamed Redzuan Zain
perggghhhhhhhhhhhhhhh.. idea jahat yg bernas...


Wak Kolan
Wak Kolan
menawek2...lps ni bt MLM curik ayam..leader kne cr ayam 5eko...


Mohamed Redzuan Zain
Mohamed Redzuan Zain
ayam kaler hitam...


Mohd Mu'aiz Bin Salamat
Mohd Mu'aiz Bin Salamat
tapi pencurik tu musang putih..hahahaha


Wak Kolan
Wak Kolan
cukup2..


Mohamed Redzuan Zain
Mohamed Redzuan Zain
hahaha.. musang putih berbulu ayam...


Mohd Mu'aiz Bin Salamat
Mohd Mu'aiz Bin Salamat
Bulu baru nak tumbuh la bng..tapi gaye macam dah kenyang makan garam...tak reti hormat makhluk lain..nak curil tu curik jek la..tak yah nak gegar kuat bagai..hahaha..musang skang dah makin maju..


Mohamed Redzuan Zain
Mohamed Redzuan Zain
peralatan cukup mcm org nk rompak bank.. educated...


Mohd Mu'aiz Bin Salamat
Mohd Mu'aiz Bin Salamat
aducated but dsprate...

~~~


Thursday, February 11, 2010

~HRMIS~

~Salleh~

Hari ni Muis kene isi Borang HRMIS (data lengkap kakitangan)...Muis isi bersame ngn Salleh...

>Nama : Mohd Mu'aiz Salamat
>Gelaran : Encik
>Pangkat :...............

Salleh : Muis...Pangkat ni ko taruk ape?
Muis : Leftenan
Salleh : Ape lak Leftenant? Ko kan Pembantu Teknik..
Muis : Dah tu? Apasal Tanye?
Salleh : Owh..Ok2...

>Umur : 25 Thn
>Negara Lahir : Malaysia
>No Surat Beranak :................

Salleh : Oit...Ape eah No Surat Beranak Aku..?
Muis : Jap aku tanye arwah nenek aku....
Salleh : Owh..sori2...

>Status Bumiputra : Bumiputra
>Bangsa : Melayu
>Etnik :......................

Salleh : Etnik ni ko isi ape?
Muis : Etnik Kreatif.....
Salleh : ............... betul ke?
Muis : Salah...kosongkan je..

>No Tel : 01Maxis 907*******
>Status HP :....................

Salleh : Status HP ni macam ne?
Muis : Ko beli second ke baru....
Salleh : Yeke? Ni pun die nak tau ke?
Muis : Bukan la...Ko tak tengok ke ade tick Box sebelah tu.?Peribadi atau Rasmi..Tande la mane satu..
Salleh : Ko tande ape?
Muis : (Pandang Saleh).......Aku Tandatangan...
Salleh : Uih!!Muat ker?kotak ni kecik je..
Muis : Aduh!!Ko ni pehal!!?

~Muis Simpan Borang HRMIS dalam beg....Capai keyboard.....taip...
"www.kumitanilmu.blogspot.com"....Salleh pandang Muis...Salleh pun ikut simpan borang die...~

~TakSub~




~ari tu pegi jalan2...tapi ber-empat... muis, wak kolan, gomet, ngn ojai~ade misi katenye...
-sebelum selesai- Wak Kolan Memandu, muis sebelah, Gomet beburak ngn ojai-


Wak Kolan : Muis...ko tengok jalan ni..berturap..cantik tak?

Muis : motif ayat ko ni..?

Wak Kolan : Jawab je la..cantik tak?

Muis : ok2..cantik..

Wak Kolan : Lepas tu ade lampu...ade signboard..mesti lagik cantik kan...

Muis : Aku cakap tak cantik kang ko marah..tapi ape motif ko ni?

Wak Kolan : Susun la slow2...jalan ko dah buat..tinggal nak hias jek..

Muis : .....temenung....


-Lepas Selesai-
Wak Kolan memandu, Muis Sebelah..Gomet Mendengar, Bijai Tidor

Wak Kolan : Kan aku dah cakap..Cinte ni jangan junjung..cukup sekadar kendong je..jangan taksub sangat..

Muis : Ape Lak ko merepek ni Lan..Aduhai....

Gomet : Erk..Aku nk g toilet la...

Muis & Wak Kolan : Kepit la kejap!!

Tuesday, February 9, 2010


Perjalanan balik dari Sri Kembangan..posisi sama...radio teramat perlahan..sengaja...carik mood berburak..


Muis : Ko dah tengok citer sepi tu sampai abis eah lan?

Wak Kolan : Dah la..kan aku layan sampai ko pegi keje pun aku tak perasan

Muis : Agak layan kan citer tu...

Gomet : Aku tak tengok lagi..Nanti ko copy Lan..aku nak tengok gak..

Lan jeling kat gomet..Muis type msg untuk papai..tapi tak jadik send...Lan fokus semule ke Jalan Puchong - Nilai

Wak Kolan : Tapi aku suke la puisi die tu..macam ne eak?

Muis : Ooo..yang " Bulan..Jangan Biar Siang" tu kan?

Gomet : Aku sambung!! Aku sambung..." Tapi kene siang jugak..Kalau tak Bile aku nak semayang suboh Kalau tak siang...Nanti..Takkan Ade La 24 Jam"

Muis Pandang Wak Kolan...Wak Kolan Pandang Muis....Senyap.... Sampai Nilai..



"Bulan...jangan biar siang...biar alam kelam..sepi..seperti aku"





Bisikku Pada Bulan..
Kembalikan...temanku..kekasihku...

Syurgaku...


Tanpa dia,
malam menemanku..sepi memelukku...


BUlan....jangan biar siang...
Biar alam ini kelam...biar ia sepi....

Sepertiku...

Aku masih dengar suaranya...
aku bangun...aku tidur...aku mimpi...

DIa masih disini..


Untuk apa jumpa..kalau untuk berpisah...
Untuk Apa jumpa..kalau bukan untuk bersama..


Petikan : Sepi

Wak Kolan Memandu, Muis sebelah, Gomet kat belakang

Wak Kolan
: Ko tau tak Abg Akid, muis?

Muis : Abang ko kan?

Wak Kolan : Takkan La Mak Aku Plak....

Gomet : Abis Tu?

Wak Kolan : (Jeling Gomet) Die Kalo nak die mesti nak sampai dapat...

Muis : Contoh?

Wak Kolan : Ape2 je la...kalo die nak die mesti usehe sampai dapat..Bia Lambat..tapi dapat..tu la name die Genggam Tak Terhiris..

Muis : Ko tuju kat aku ke?

Wak Kolan : Tak la...Kat Abah ko..

Gomet : Abis Tu...

Muis & Wak Kolan : (Pandang Gomet) Ko diam buleh tak Mit....!!

Senyap sampai Sri Kembangan.....

Sunday, February 7, 2010

sUduT



"dia honar dengan cerita dia, trauma dengan lucu jenaka, perut sendat berdekah dekah

aku juga ingin berjenaka, aku juga ingin berseloka, aku juga ingin berkeluh kesah, aku juga ingin bercinta indah
"

petikan : aloyparadoks

Puirrrrrr....mule2 bace tersentak jugak..tapi bile lame2 pikir...ape kes nak sebok2 lagik..nak tuntut sampai mati?last2 aku sendiri tak dapat isi..silap2 cume tengok sampai mati. akhirnye kate hati.."lu carik la idup lu sendiri"...


"Kau muntahkan apa sudah kau makan, Biar hancing bacing seluruh jalan ini, Berlendir nanah jijik membusuk, Membusuk merebak meracau mereka"

petikan : aloyparadoks

Yesza!!!kalau nak lari biar hilang terus, tapi jangan sampai orang keliling pun macam dah pupus, sampai mane? dekat mane duduk kite? cantik yang dulu takkan semue nak jadik buruk, sebab satu takkan sepuluh kene peluru...akhirnye hati kate lagi "idup die bro...lu ape sibuk"

~untuk cerite dulu~bukan untuk selit pada cerita baru~yang penting bukan untuk papai~
~cis!!untuk aku~

Thursday, January 28, 2010

Kita menari bukan sebarang tarian
Asalnya dari tanah orang-orang pilihan
Bila terdengar masnawi ciptaan maulana
Ku bunuh nafsu lebur rantainya dari badan

Hingga hilang bangga diri
Berani hidup berani mati
Bagai musafir bertemu janji
Ini Darwis sudah gila berahi

Kita tak rindu pada siasah dunia
Perangkapnya membuat manusia hampa
Untuk bertemu impian bukan percuma
Mengorbankan yang tersangat kita cinta

Bagai Yunus dimakan paus
Ibrahim tak makan api
Bertemu kekasih di malam kudus
Luka di badan tak terasa lagi
Pukullah rebana jantungku bersyairlah maulana
Aku mabuk hakiki mendengar suaramu

Sayang... pada mereka yang tak mengerti
Sayang... pada hati tertutup mati
Bagai sangkar tanpa penghuni
Burung berharga terlepas lari

Rindu (ya maulana)
Kembali bertemu (ya maulana)
Hatiku merindukan pemiliknya (ya maulana)
Rindu (ya maulana)
Kembali bersatu (ya maulana)
Kembali bersatu dengan yang dikasihi

Rindu (ya maulana)
Kembali bertemu (ya maulana)
Hatiku merindukan pemiliknya (ya maulana)
Rindu (ya maulana)
Kembali bersatu (ya maulana)
Kembali bersatu dengan kekasih

Tuesday, January 26, 2010


(iLustRasi sekAdAr hIasan)



Di dunia dahulu, sebelum penciptaan Adam Alaihi-Salam, golongan jinlah yang menjadi penghuni bumi. Menurut riwayat adalah Azazil merupakan golongan jin yang hidup di bumi sebelum penciptaan Nabi Adam. Pada satu ketika para malaikat memerangi jin yang tinggal di bumi kerana terlalu banyak membuat kerosakan. Dalam serangan itu mereka menawan Azazil dan membawanya ke alam malakut (langit). Azazil ikut beribadat bersama-sama malaikat yang akhirnya dia menjadi semulia-mulia malaikat dan menjadi hamba Allah yang paling banyak ilmu dan ibadatnya.

Azazil rupanya cantik dan mempunyai sayap. Dia juga menjadi penjaga syurga. Dia menjadi penguasa bumi dan langit dunia (langit pertama).

Sekalipun Azazil ditugaskan mengawasi dunia, tetapi golongan jin masih banyak membuat kerosakan di muka bumi dan sering terjadi bunuh-membunuh di antara mereka. Mereka telah membunuh Nabi mereka sendiri iaitu, Yusuf. Akhirnya Allah Subhanahu-wa-Ta’ala mengutuskan Azazil bersama rombongan tentera langit ke dunia menjumpai kumpulan jin yang banyak membuat kerosakan itu.

Ketika pertemuan Azazil dan tentara pimpinan dengan kumpulan jin yang zalim itu, timbullah rasa besar diri dan kesombongan dalam hati Azazil. Dia yakin tidak ada sesiapa yang sanggap melakukan apa yang dibuatnya, tidak ada yang sampai ke peringkat setinggi seperti dirinya, baik dari segi ilmu mahupun kedudukan di sisi Allah. Ketika itu hanya Allah sahajalah yang mengetahui apa yang tersirat dalam hati Azazil. Para malaikat tidak ada yang tahu apa yang tersembunyi dalam hati Azazil.

Kemudian terjadilah hal-hal yang tidak diduga. Azazil menjumpai disetiap tempat sujud tertulis “Iblis tercampak, Iblis dilaknat, Iblis menjadi hina.”

Kemudian dia lihat lagi di pintu syurga tertulis “Aku ada mempunyai hamba yang termasuk golongan Muqarrabin, Aku suruh dia tetapi dia tidak mahu melaksanakannya. Bahkan dia ingkar kepada-Ku. Sebab itu Aku laknat dia dan ketaatan serta ibadatnya selama ini menjadi sia-sia.”

Azazil bingung dan hatinya tertanya-tanya “Siapakah Iblis yang dilaknat dan dicampakkan itu? Sesungguhnya aku berlindung pada Allah daripada demikian itu?” bisik Azazil. Kemudian dia pergi menghadap Allah dan berkata “Ya Allah, izinkanlah aku untuk mengutuk Iblis itu.” Allah Subhanahu-wa-Ta’ala mengizinkannya dan dia pun mengutuknya selama seribu tahun lamanya.

Namun akhirnya malaikat lain pun mengetahui perihal Iblis itu. Malaikat Israfil telah melihatnya tertulis di Lauhul Mahfuz. Israfil menangis, malaikat-malaikat yang lain pun datang menjumpainya. Mereka bertanya kepadanya “Mengapa engkau menangis?” Israfil menjawab “Aku telah melihat salah satu rahsia Tuhanku.” Sambil menceritakan apa yang dilihatinya itu.

Malaikat-malaikat yang datang itu pun turut menangis semua. Akhirnya mereka membuat keputusan sama-sama pergi untuk menjumpai Azazil yang terkenal dengan kemakbulan doanya itu. Azazil pun berdoa “Ya Tuhanku, amankanlah mereka ini semua daripada qathiah (putus rahmat-Mu)” Dia doakan mereka dan lupa dia mendoakan untuk dirinya. Tidak terfikir dalam hatinya bagaimana kalau dia sendirilah Iblis yang akan dilaknat Allah itu.

Menurut Ka’ab Al-Ahbar namanya adalah:

· Al-Abid (yang banyak beribadat) di langit dunia.

· Al-Zahid (yang zuhud) di langit kedua.

· Al-Arif (yang arif) di langit ketiga.

· Al-Wali (wali Allah) di langit keempat.

· Al-Iltaqa (yang menjumpai) di langit kelima.

· Al-Khazin (penjaga) di langit keenam.

· Azazil di langit ketujuh.

· Iblis di Lauhul Mahfuz.

Pada waktu itu, rupanya sifat takbur telah subur dan semakin menguasai dalam hati Azazil, tetapi hanya Al-Alim Azza wa Jalla jualah mengetahui akan apa yang terkandung dalam hati Azazil. Allah berfirman “Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat “Sesungguhnya Aku akan menjadikan seorang khalifah (pemimpin) di muka bumi ini.” Mereka berkata “Mengapa Engkau hendak menjadikan khalifah di muka bumi itu orang yang akan membuat kerosakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami sentiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?” Tuhan berfirman “Sesungguhnya Aku lebih mengetahui apa yang tidak kamu ketahui.” (Surah Al-Baqarah 30)

Kemudian Allah Subhanahu-wa-Ta’ala memerintahkan Jibrail turun ke bumi untuk mengambil tanah. Ketika Jibrail bermaksud mengambilnya, tanah itu berkata “Sesungguhnya aku berlindung pada Allah daripada Engkau. Aku minta janganlah ambil aku.” Jibrail merasa kasihan. Dia kembali kepada Tuhan dan berkata “Ya Tuhanku, sesungguhnya tanah itu berlindung pada-Mu daripada aku kurangi atau ku ambil dia, maka tidak jadi ku ambilnya.”

Allah Subhanahu-wa-Ta’ala perintahkan pula Malaikat Mikail Alaihi-Salam. Tanah itu berlindung pada Allah seperti sebelumnya dan Mikail pun tidak sampai hati mengambilnya.

Kemudian Allah Subhanahu-wa-Ta’ala mengutuskan Malaikat Izrail iaitu malaikat maut. Tanah itu berkata kepadanya “Aku berlindung pada Allah daripada engkau ambil aku.” Malaikat maut menjawab “Aku juga berlindung pada Allah daripada kembali kepada-Nya tanpa melaksanakan suruhan-Nya.”

Malaikat maut mengambil tanah itu, sesuai dengan yang diperintahkan kepadanya. Dia ambil tanah dari pelbagai tempat dan jenis.Di antara tanah yang diambilnya ada tanah merah, tanah putih dan tanah hitam.

Itulah sebabnya manusia yang ada sekarang ini pun ada yang putih dan ada pula yang hitam.

Dia membawa tanah itu kepada Allah. Tanah itu menjadi basah sehingga menjadi lumpur. Allah Subhanahu-wa-Ta’ala pun mula menjadikan Adam untuk menandingi kehebatan Azazil atau supaya dia tidak sombong. Pada mulanya tubuh Adam hanya jasad tanah selama empat puluh tahun. Ketika para malaikat melalui tempat itu, mereka terperanjat. Yang paling terperanjat ialah Azazil. Pernah pada suatu hari Azazil lalu di hadapan jasad Adam Alaihi-Salam, kemudian dia pukul sehingga keluar suara seperti tembikar yang dipukul.

Kemudian Azazil bertanya kepada jasad Adam. “Untuk apa engkau diciptakan?” Setelah itu dia masuk dari mulutnya dan keluar dari duburnya. Dia berkata kepada para malaikat “Jangan takut dan segan kepada jasad ini. Dia ini tidak ada kelebihan. Nanti akan ku hancurkan dia.”

Tatkala sudah sampailah masa yang dikehendaki Al-Khaliq Azza wa Jalla untuk meniupkan roh-Nya ke dalam jasad Adam Alaihi-Salam. Dia berkata kepada para malaikat “Apabila nanti Aku tiupkan roh kepadanya, maka sujudlah kamu kepadanya.” Allah Subhanahu-wa-Ta’ala mula meniupkan roh ke dalam jasad Adam. Apabila roh sudah masuk ke dalam kepala Adam, dia pun bersin. Mendengar yang demikian para malaikat berkata “YarhamukAllah.” Apabila roh sudah sampai ke matanya, matanya terus terbuka dan melihat buah-buahan syurga. Tatkala roh sudah sampai ke dalam perutnya, Nabi Adam Alaihi-Salam terus lapar dan mahu melompat mengambil makanan-makanan yang ada di dalam syurga padahal rohnya baru sampai di pusat dan masih kaku kerana belum dimasuki roh. Begitulah sifat manusia yang selalu ingin tergesa-gesa.

Setelah Adam mempunyai roh dan hidup secara sempurna, maka sujud kesemuanya malaikat kecuali Azazil yang enggan dan takbur. Ketika Allah Subhanahu-wa-Ta’ala bertanyakan kepada dia “Mengapa engkau tidak mahu sujud?” Azazil menjawab “Aku lebih baik daripadanya. Aku tidak mahu sujud kepada manusia yang Engkau ciptakan dari tanah.”

Aisyah Radhi-Allahu-anha berkata “Rasulullah Sal-Allahu-Alaihi-wa-Salam ada bersabda “Allah Subhanahu-wa-Ta’ala telah menciptakan malaikat dari nur Arasy, menciptakan jin dari nyala api dan menciptakan Adam dari apa yang disifatkan bagi kamu.”

Ketika Allah Subhanahu-wa-Ta’ala bertanya kepada Azazil mengapa tidak mahu sujud kepada Adam, dia menjawab “Aku lebih baik daripadanya. Engkau ciptakan aku dari api sedangkan Engkau ciptakan dia dari tanah.”

Bererti Azazil Laknatullah-Alaih itu hanya melihat asal kejadian Adam dan tidak melihat siapa yang menyuruhnya. Kejadian Adam dan tidak melihat siapa yang menyuruhnya. Sepatutnya walaupun dia tidak menghormati Adam tetapi dia mesti taat kepada Allah yang menyuruhnya supaya sujud kepada Adam.

Azazil tidak mahu sujud bahkan timbul hasad dalam dirinya. Dia cemburu melihat Adam yang sudah dimuliakan Allah itu. Dia tidak mahu sujud dan takbur. Padahal sifat takbur dan membesar diri itu hanyalah layak bagi Al-Haq Azza wa Jalla dan cukup tercela dan membuat orang tidak boleh masuk syurga. Dalam hadis sahih ada menyatakan “Tidak akan masuk syurga orang yang dalam hatinya ada seberat zarah daripada sifat takbur.”

Dalam hati Azazil ada sifat takbur, pembangkangan dan kekufuran yang menyebabkan dia dijauhkan dari rahmat Allah Subhanahu-wa-Ta’ala. Firman Allah “Maka sujudlah mereka kecuali Iblis. Ia enggan dan takbur dan adalah dia termasuk dari golongan orang-orang yang kafir.” {Surah Al-Baqarah ayat 34}

Ketika itu Azazil sudah dihukum kafir. Sejak itu namanya disebut Iblis, yang ertinya jauh. Dia menjadi jauh dari rahmat Allah dan dikeluarkan dari syurga. Sejak itu pula dia cukup marah dan dendam melihat Adam. Dia berazam untuk mengganggu dan menjerumuskan Adam serta anak cucunya. Firman Allah Surah Al-Israa ayat 62 “Dia (Iblis) berkata “Terangkanlah kepadaku, inilah orang-orang yang Engkau muliakan atas diriku? Sesungguhnya jika Engkau memberi tangguh kepadaku sampai hari kiamat, nescaya benar-benar akan aku sesatkan anak cucunya kecuali sebahagian kecil.”

Surah Al-A’raaf ayat 13 “Turunlah engkau dari syurga itu (wahai Iblis), kerana engkau tidak sepatutnya menyombongkan diri di dalamnya. Maka keluarlah, Sesungguhnya engkau termasuk orang-orang yang hina.”

Iblis memohon kepada Allah Subhanahu-wa-Ta’ala supaya dipanjangkan umurnya sampai hari kiamat, ternyata Allah Subhanahu-wa-Ta’ala menerimanya permintaannya itu kerana ada hikmahnya. Iblis mula membuat strategi bagaimana caranya menjerumuskan Adam. Dia begitu benci dan dendam kepada Adam kerana dia merasa Adamlah yang menyebabkannya dibuang dari syurga. Adam juga yang menyebabkannya hina. Kononnya disebabkan Adam dia tidak mendapat nikmat lagi dan dijauhkan dari rahmat Allah Subhanahu-wa-Ta’ala.

Kerana geramnya melihat Adam, dia berjanji kepada Allah akan menggoda dan menyesatkan Adam bersama anak cucunya, sesuai dengan Firman Allah. “Iblis menjawab “Kerana Engkau tealh menghukum saya tersesat, saya benar-benar akan menghalang-halangi mereka dari jalan Engkau yang lurus. Kemudian saya akan mendatangi mereka dari depan dan belakang mereka, dari kanan dan dari kiri mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakkan mereka bersyukur (taat).” Surah Al-A’raaf ayat 16-17

Segala kesenangan ada di dalam syurga. Apa saja yang diinginkan, dapat diperolehi tanpa bersusah payah. Sesungguhnya ia adalah suatu tempat yang amat indah, permai dan penuh nikmat, menjadi idaman setiap insan.

Demikian menurut riwayat, Allah Subhanahu-wa-Ta’ala menciptakan Adam Alaihi-Salam sebagai manusia pertama. Hamba-Nya yang dimuliakan itu ditempatkan di dalam syurga.

Adam Alaihi-Salam hidup sendirian, tiada seorang kawan pun, baginda berjalan ke kiri dan ke kanan, menghadap langit yang tinggi, bumi terhampar jauh di seberang, maka tiadalah sesuatu yang dilihatnya dari makhluk sejenisnya kecuali burung-burung yang berterbangan ke sana ke mari, sambil berkejaran di angkasa bebas, menyanyi, bersiul, seolah-olah mempamerkan kemesraan.

Adam Alaihi-Salam terpikat melihatnya, teringin menjadi sepertinya, tetapi sungguh malang, siapalah gerangan kawan hendak diajak. Baginda merasa kesepian, sudah lama tinggal di syurga seperti orang kebingungan, tiada pasangan yang untuk diajak bermesra sebagaimana burung-burung yang dilihatnya.

Tiada apa yang dilakukan sehari-harian kecuali bermalas-malas, bersantai, mengambil angin di dalam taman syurga yang indah permai, yang ditumbuhi berjenis bunga-bungaan semerbak mewangi, di bawahnya mengalir anak-anak sungai yang bercabang-cabang dan desiran airnya umpama pembangkit rindu.

Apa saja di dalam syurga adalah nikmat! Tetapi apalah erti segalanya jika hati resah gelisah dan kesepian seorang diri? Itulah satu-satunya kekurangan yang dirasakan Adam Alaihi-Salam di dalam syurga. Baginda perlu kepada sesuatu, iaitu kepada kawan sejenis yang akan berdamping dengannya dalam kesenangan yang tidak terhingga. Kadangkala tatkala rindunya datang, turunlah ia ke bawah pohon-pohon rendang mencari hiburan, mendengar burung bernyanyian, bersahut-sahutan, tetapi bukannya hati menjadi tenteram, malah menjadi lebih tertekan.

Bila angin bertiup sepoi-sepoi bahasa, daun-daun melambai gemalai dan mendesirkan sayup-sayup suara, maka meninggalkan kesan sedih dan terharu yang sangat mendalam di hatinya. Dirasakannya derita batin di sebalik nikmat yang dianugerahkan Tuhan kepadanya.

Walau demikian, Adam Alaihi-Salam mungkin malu untuk mengadukan halnya kepada Allah Subhanahu-wa-Ta’ala. Namun, Al-Alim Azza wa Jalla melihat apa yang tersembunyi di hati hamba-Nya. Oleh itu Allah Ta’ala ingin mengusir rasa kesepian Adam Alaihi-Salam. Apabila Adam Alaihi-Salam sudah berada di puncak kerinduan dan keinginan untuk mendapatkan kawan, baginda masih termenung di atas tempat duduk yang berlapiskan tilam permaidani serba mewah, maka tiba-tiba rasa mengantuk datang dan membawanya hanyut ke alam tidur.

Adam Alaihi-Salam tidur nyenyak tanpa mempedulikan apa-apa yang ada di sekelilingnya. Di saat itulah Allah Subhanahu-wa-Ta’ala menyampaikan perintah kepada malaikat Jibrail Alaihi-Salam untuk mencabut tulang rusuk Adam Alaihi-Salam dari sisi sebelah kiri.

Bagai orang yang dibius, Adam Alaihi-Salam tidak merasa apa-apa ketika tulang rusuknya dicabut oleh malaikat Jibrail Alaihi-Salam. Dengan qudrat kuasa Ilahi, dengan hanya berfirman “Kun” maka terjadilah apa yang kehendaki-Nya.

Itulah Hawa yang dijadikan dari tulang rusuk Adam Alaihi-Salam, sebagai penghuni syurga yang kedua dan sebagai pelengkap kurnia yang di anugerahkan kepada Adam Alaihi-Salam yang inginkan seorang kawan untuk bermesra dan bersenda gurau.

Hawa duduk bersandar di atas tempat duduk megah yang bertatahkan emas dan permata manikam, sambil terpesona memperhatikan kecerahan wajah seorang lelaki kacak yang sedang terbaring, tidak jauh di hadapannya. Pemikiran yang bergelombang dalam sanubari Hawa seolah-olah arus elektrik yang mengetuk hati Adam Alaihi-Salam, lantas menerimanya sebagai mimpi yang berkesan dalam gambaran jiwanya ketika itu.

Adam Alaihi-Salam terbangun dari beradunya. Alangkah terkejutnya ketika melihat makhluk sama seperti dirinya hanya beberapa langkah dihadapannya. Baginda seolah-olah tidak percaya dengan penglihatannya. Baginda masih terbaring sambil mengusap matanya beberapa kali untuk memastikan apa yang sedang dilihatnya.

Hawa yang diciptakan lengkap dengan berperasaan malu, segera memalingkan badannya untuk menyembunyikan bukit-bukit di dadanya, sambil mengirimkan senyum manis bercampur manja, diiringi pandangan melirik dari sudut mata yang memberikan sinar harapan bagi hati yang melihatnya.

Memang dijadikan Hawa dengan bentuk dan paras rupa yang sempurna. Dia dihiasi dengan kecantikan, kemanisan, keindahan, kejelitaan, kehalusan, lemah-lembut, kasih-sayang, kesucian, keibuan dan segala sifat-sifat keperibadian yang terpuji di samping bentuk tubuhnya yang mempesona serta memikat hati setiap orang yang memandang.

Dia adalah wanita tercantik yang menghiasi syurga dan kecantikannya itu akan diwarisi turun temurun pada hari kemudian dan daripadanyalah akan ada kecantikan yang diwariskan kepada wanita-wanita yang datang sesudahnya.

Adam Alaihi-Salam pun tidak kurang gagah dan kacaknya. Tiada cacat pada dirinya kerana baginda adalah satu-satunya makhluk insan yang diciptakan oleh Allah Subhanahu-wa-Ta’ala secara langsung tanpa perantaraan. Semua kecantikan yang diperuntukkan bagi lelaki terhimpun padanya. Kecantikan itu pula diwariskan turun temurun kepada generasi selepasnya sebagai anugerah Allah Subhanahu-wa-Ta’ala kepada makhluk-Nya yang bergelar manusia. Bahkan diriwayatkan bahawa kelak semua penghuni syurga (lelaki) nanti merupai wajah seperti wajahnya bapa manusia iaitu Nabi Adam Alaihi-Salam. Dan adalah wajah Nabi Adam menyamai wajah nabi Ibrahim dan wajah Nabi Muhammad pula menyamai wajah Nabi Ibrahim. Wajah paling sempurna dan paling indah ialah wajah Nabi Muhammad.

Adam Alaihi-Salam bangkit dari pembaringannya. Baginda membuka mata, memperhatikan dengan pandangan tajam. Baginda sedar bahawa orang asing di depannya itu bukanlah bayangan selintas pandang, tetapi kebenaran.

Baginda tahu dan yakin makhluk itu manusia seperti dirinya. Baginda serta merta membawa kesimpulan bahawa makhluk di depannya adalah perempuan. Baginda sedar bahawa itulah dia jenis yang dirinduinya. Hatinya gembira, bersyukur, bertahmid memuji Zat Maha Pencipta.

Baginda tertawa kepada gadis jelita yang menyambutnya tersipu-sipu sambil menundukkan kepalanya, pandangannya dapat menyingkap apa yang terselit di kalbunya. Adam Alaihi-Salam terpikat pada rupa Hawa yang jelita, bagaikan kejelitaan segala puteri-puteri yang bermastautin di atas langit atau bidadari-bidadari di dalam syurga.

Tuhan menanam asmara murni dan hasrat berahi di hati Adam Alaihi-Salam serta menjadikannya orang yang paling asyik dilamun cinta, tiada tandingannya dalam sejarah, iaitu kisah cinta dua insan di dalam syurga. Adam Alaihi-Salam ditakdirkan jatuh cinta kepada puteri yang paling cantik, paling jelita dan paling harum dari segala-galanya.

Adam Alaihi-Salam dibisikkan oleh hatinya agar merayu Hawa. Baginda berseru “Wahai si jelita, siapakah gerangan kekasih ini? Dari manakah datangmu dan untuk siapakah engkau disini?” Suara sopan, lembut dan penuh kasih-sayang.

“Aku Hawa,” sambutnya ringkas. “Aku dari Khaliq.” Suaranya terhenti seketika. “Aku… aku… aku, dijadikan untukmu!” Tekanan suaranya menyakinkan. Tiada suara yang seindah dan semerdu itu walaupun berbagai suara merdu dan indah terdengar setiap saat di dalam syurga. Tetapi suara Hawa, tidak pernah di dengarnya suara sebegitu indah yang keluar dari bibir mungil wanita jelita itu. Suaranya membangkit rindu, gerakan tubuhnya menimbulkan semangat.

Kata-kata yang paling segar didengar oleh Adam Alaihi-Salam ialah tatkala Hawa mengucapkan kata terputus-putus “Aku… aku… aku, dijadikan untukmu!” Kata-kata itu penuh dengan kasih sayang, menambah kemesraan Adam Alaihi-Salam kepada Hawa. Adam Alaihi-Salam sedar bahawa nikmat itu datang dari Tuhan Azza wa Jalla dan cinta pun datang dari-Nya juga. Baginda tahu bahawa Allah Azza wa Jalla itu cantik, suka kepada kecantikan juga. Jadi, kalau cinta kepada kecantikan bererti cinta kepada Tuhan.

Cinta itu bukan dosa malah satu pengabdian. Dengan mengenali cinta, makrifah kepada Tuhan semakin mendalam. Cinta kepada Hawa bererti cinta kepada Khaliq. Dengan keyakinan demikian Adam Alaihi-Salam menjemput Hawa dengan berkata “Kekasihku, ke marilah engkau kepadaku!” Suaranya halus, penuh kemesraan.

“Aku malu!” balas Hawa seolah-olah menolak. Tangannya dan kepalanya memberi isyarat menolak sambil memandang Adam Alaihi-Salam penuh ketakjuban. “Kalau engkau yang inginkan aku, engkaulah yang ke sini!” Suaranya yang bagaikan irama seolah-olah memberi harapan.

Adam Alaihi-Salam tidak ragu-ragu. Baginda mengayuh langkah gagah mendatangi Hawa. Maka sejak itulah bermulanya wanita itu didatangi bukan mendatangi.

Hawa bangkit dari tempat duduknya, sedar bahawa walaupun dirinya diperuntukkan bagi Adam Alaihi-Salam, namun haruslah mempunyai syarat-syarat tertentu. Dalam sanubarinya, dia tidak dapat menyangkal bahawa dia pun terpesona dan tertarik kepada rupa Adam Alaihi-Salam yang sungguh indah.

Adam Alaihi-Salam tidak putus asa. Baginda tahu itu bukan dosa. Baginda tahu membaca isi hati. Baginda tahu bukannya Hawa menolak, tetapi suatu perbuatan wajar dari sikap malu seorang gadis yang berbudi. Baginda tahu bahawa di sebalik ‘malu’ terselit rasa ‘mahu’ kerana baginda yakin pada dirinya bahawa Hawa diperuntukkan untuknya. Naluri insaninya bergelora.

Tatkala sudah hampir dengan Hawa serta menghulurkan tangan suci kepadanya, maka tiba-tiba terdengarlah panggilan ghaib berseru “Hai Adam! Tahanlah dirimu. Pergaulanmu dengan Hawa tidak halal kecuali dengan mahar dan berkahwin!” Adam Alaihi-Salam tersentak lalu balik ke tempat asalnya dengan taat. Hawa pun mendengar teguran dari Ilahi dan hatinya tenteram kerananya. Kedua-dua manusia dalam syurga itu terdiam demikian menunggu perintah.

Al-Rahman Azza wa Jalla menyempurnakan nikmatnya lahir dan batin kedua hamba-Nya yang saling memerlukan. Dia memerintahkan bidadari-bidadari syurga yang indah untuk menghiasi dan menghiburkan pasangan Adam itu serta membawakan kepadanya hantaran-hantaran berupa perhiasan-perhiasan dari syurga yang indah-indah belaka.

Sementara itu diperintahkan pula kepada malaikat langit untuk berkumpul bersama-sama di bawah pohon ‘Syajarah Thuba’. Menjadi saksi atas perkahwinan Adam Alaihi-Salam dan Hawa.

Diriwayatkan bahawa pada akad perkahwinan itu Allah Azza wa Jalla berfirman “Segala puji adalah milik-Ku, segala kebesaran adalah pakaian-Ku, segala kemegahan adalah hiasan-Ku dan segala makhluk adalah hamba-Ku dan di bawah kekuasaan-Ku. Menjadilah saksi kamu hai para malaikat dan para penghuni langit dan syurga bahawa Aku mengahwinkan Hawa dengan Adam Alaihi-Salam, kedua ciptaan-Ku dengan mahar dan hendaklah keduanya bertahlil dan bertahmid kepada-Ku!”

Setelah akad nikah selesai, datanglah para malaikat dan bidadari menyebarkan mutiara-mutiara yaqult dan intan permata kepada pasangan agung tersebut. Selesai upacara akad, dihantarlah Adam Alaihi-Salam mendapat isterinya di istana megah yang akan mereka diami.

Hawa menuntut haknya. Hak yang disyariatkan Tuhan sejak mula. “Mana mahar?” Tanyanya. Dia menolak sentuhan sebelum mahar pemberian ditunaikan dahulu. Adam Alaihi-Salam bingung seketika. Lalu sedar bahawa untuk menerima haruslah memberi. Baginda lebih insaf daripada itu dan haruslah menjadi kaedah asas dalam pergaulan hidup.

Sekarang baginda sudah mempunyai pasangannya. Antara sesama pasangan harus ada saling memberi dan menerima. Pemberian pada perkahwinan untuk menerima kehalalan ialah mahar. Oleh itu, Adam Alaihi-Salam menyedari hakikat tuntutan Hawa itu bahawa menerima mahar adalah benar.

Untuk keluar dari keraguan, Adam Alaihi-Salam berseru “Ilahi, Ilahi, Ilahi… Ya Rabbi! Dengan apakah yang akan aku berikan kepadanya sebagai mahar? Emaskah, intankah, perak atau permata?” Jawab Allah “Bukan.” “Apakah hamba akan berpuasa atau solat atau bertasbih untukMu sebagai maharnya?” Tanya Adam Alaihi-Salam dengan penuh pengharapan.

“Bukan!” tegas suara ghaib. Adam diam dalam kebuntuan. Kemudian bermohon “Kalau begitu tunjukkanlah hamba-Mu jalan keluar!” Al-Haq Azza wa Jalla berfirman “Mahar Hawa ialah selawat sepuluh kali atas NabiKu, Nabi dan Rasul yang bakal Aku utuskan bagi membawa pernyataan dari sifat-sifat-Ku, Muhammad. Cincin permata dari para Nabi dan dialah penutup serta penghulu segala anbiya. Ucapkanlah sepuluh kali!”

Adam Alaihi-Salam merasa lega. Baginda mengucapkan sepuluh kali selawat ke atas Nabi Muhammad Sal-Allahu-Alaihi-wa-Salam sebagai mahar kepada isterinya. Suatu mahar yang bernilai spiritual kerana Nabi Muhammad Sal-Allahu-Alaihi-wa-Salam adalah rahmatan lil ‘alamin.

Hawa mendengar dan menerimanya sebagai mahar. “Hai Adam! Kini aku halalkan Hawa bagimu.” Perintah Allah “Dapatkanlah dia sebagai isterimu!” Adam Alaihi-Salam bersyukur lalu menemui isterinya dengan ucapan salam. Hawa menyambutnya dengan segala keterbukaan dan cinta kasih.

Allah Subhanahu-wa-Ta’ala kemudian berfirman kepada mereka “Dan Wahai Adam! TInggallah engkau dan isterimu di dalam syurga serta makanlah dari makanannya sepuas-puasnya apa sahaja kamu berdua sukai dan janganlah kamu hampiri pokok ini, (jika kamu menghampirinya) maka akan menjadilah kamu dari orang-orang yang zalim.” {Al-A’raaf ayat 19}

Dengan perkahwinan ini Adam Alaihi-Salam tidak lagi merasa kesepian di dalam syurga. Inilah percintaan dan perkahwinan yang pertama dalam sejarah umat manusia dan berlangsung di dalam syurga yang penuh kenikmatan. Iaitu sebuah perkahwinan agung yang dihadiri oleh para bidadari, jin dan disaksikan oleh para malaikat.

Peristiwa perkahwinan Adam dan Hawa terjadi pada hari Jumaat. Entah berapa lama keduanya menetap di syurga, hanya Allah Subhanahu-wa-Ta’ala yang tahu. Lalu keduanya diperintah turun ke bumi. Turun ke bumi untuk menyebar luaskan keturunan yang akan mengabdikan diri kepada Allah Subhanahu-wa-Ta’ala dengan janji bahawa syurga itu tetap tersedia di hari kemudian bagi hamba-hamba yang beriman dan beramal soleh.

Firman Allah Subhanahu-wa-Ta’ala “Kami berfirman lagi “Turunlah kamu semuanya dari syurga itu! Kemudian jika datang kepada kamu petunjuk dari-Ku (melalui Rasul-rasul dan Kitab-kitab yang diturunkan kepada mereka). Maka sesiapa yang mengikuti petunjuk-Ku itu nescaya tidak ada kebimbangan (dari sesuatu yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.” {Al-Baqarah ayat 38}